ProsjektLINUX

mandag, september 22

Mandrake Linux

I helga la jeg inn Mandrake Linux 9.1 på min Shuttle XPC. Det er første gang jeg rører Linux(bortsett fra at jeg har sett bittelitt på Knoppix), og jeg må si jeg var imponert... Installasjonen gikk utrolig smertefritt. Mandrake er på 3 CD'er, det følger med en bøtte med software, office-suiter o.l. og alt kan installeres direkte under installasjonen av OS'et. Installasjonen tok ca 45 min og da var OS'et satt opp med fullstendig Office (jeg valgte OpenOffice, som vel er det nærmeste du kommer Microsoft Office). Slå den Bill Gates!

Mandrake så også at jeg hadde Windows, og med GRUB (en bootloader) får jeg nå en grafisk meny når jeg starter opp maskinen min hvor jeg kan velge om jeg vil boote opp Linux eller Windows...

Det eneste jeg trengte å legge inn etterpå var nettverksdriverne, dette fordi jeg har en veldig spesiell maskin, Mandrake oppdager de fleste normale nettverkskort. Det gikk egentlig også veldig greit, og jeg var 100% oppe og gikk, og på nett under en time etter at jeg startet.

Det neste jeg så gjorde, var å laste ned Opera WEB-browser for Linux. Web-surfing og nedlasting har aldri vært raskere, nå ble jeg enda mer imponert... så skulle jeg legge inn Kopete (Messenger-klient for Linux), da begynte problemene, applikasjonen ble innstallert, men dukket ikke opp i menyene (jeg bruker KDE-grensesnitt). Da åpnet jeg fil-utforskeren...herregud, for et kaos... jeg så fort utfordringen for folk som skal administrere et Linux-miljø, dette er totalt annerledes enn Windows. Men jeg har ikke gitt opp, idag bestillte jeg meg en bok fra Mandrake :-)