ProsjektLINUX

tirsdag, oktober 7

The Definitive Guide - Mandrake Linux

For en uke siden fikk jeg boka The Definitive Guide fra MandrakeSoft i Paris. Nå har jeg skumlest igjennom og brukt den endel til oppslag. Boka er veldig bra synes jeg, og hvis du er nybegynner i Linux (som jeg er...) og har valgt Mandrake, så er denne boka nesten et must. Den går veldig bra igjennom installasjon. Installasjon av Mandrake er veldig enkelt, men du får veldig mange valg underveis, så det er lurt å lese litt for å velge det beste oppsettet med en gang (skulle ønske jeg gjorde det...).

Så tar boka for seg de meste brukte applikasjonene som følger med (OpenOffice, Mozilla, Gaim, XMMS, o.s.v.) og hvordan bruke de mest vanlige GUI'ene (Gnome og KDE). Den tar også for seg de aller fleste instillinger og konfigurasjoner du kan gjøre via GUI. Da har du kommet igjennom litt under halve boka, og det er egentlig nok for de fleste sluttbrukere.

Så blir boka mer teknisk. Den tar for seg de mest brukte Konsoll-kommandoene, forskjellige konsoller og fordelene med de enkelte, hvordan endre boot-konfigurasjon, pakking av filer, kompilering, litt om utvikling osv... Veldig enkelt og bra forklart. Den går ikke veldig dypt ned i UNIX-kommando verden, men dypt nok for en nybegynner som meg. Når jeg har mestret alt som står her, skal jeg vurdere å kjøpe en UNIX-bok, men jeg tror denne holder for de aller fleste som bare vil bruke Linux istedet for Windows på en typisk "hjemmePC".

Når det gjelder den fysiske kvaliteten på boka, så er ikke den så bra. Trykken er ikke så bra, nesten som en vanlig "småslitt" kopimaskin. Boka er limt, og etter å ha brukt boka bare en uke, ser jeg at den sprekker litt i limingen på de sidene jeg har lest flere ganger. Boka kommer nok fort til å "lefsete"...