ProsjektLINUX

torsdag, november 6

Gtk-Gnutella

Er det noe som jeg har savnet på Linux-installasjonen min, så er det en Gnutella klient eller tilsvarende peer2peer. Igår fikk jeg et tips om Gtk-Gnutella - The Graphical Unix Gnutella Client. Jeg installerte den isted, og den fungerer helt greit. Ikke spesielt fanzy GUI, men fullt brukbart. Installasjonen var grei nok, jeg lastet ned den .rpm pakken som var beregnet på Red Hat, fikk noen advarsler under installasjonen, men ellers greit. Det kom ikke opp noe ikon på startmenyen, så den måtte jeg legge inn selv, kommandoen heter gtk-gnutella.

Jeg fikk raskt kontakt med bl.a. Bearshare og Morpheus og Limewire nettverkene, og nedlasting gikk veldig greit. Applikasjonen må nesten kjøres i fullscreen (spesielt hvis du kun har 1024*768 oppløsning som meg...) fordi GUI'et ikke er spesielt fleksibelt.