ProsjektLINUX

torsdag, november 27

Instant Messaging

Jeg stilte for et par dager siden spørsmålet What IM do you use? på forumet MandrakeUsers.org. Det var et overveldende flertall som sa Gaim, men nå har jeg søkt litt mer rundt omkring, og har funnet ut at det finnes faktisk veldig mange IM-klienter på Linux. Før brukte jeg Kopete, men etter oppgraderingen til Mandrake 9.2 virket ikke .rpm'en lenger, så nå bruker jeg aMSN. aMSN er en MSN-klone som fungerer greit nok, men er litt kronglete å få igang, og fontene ser forferdelige ut. aMSN har også svært lite funksjoner.

Jeg har fått to tips som jeg skal se på. AYTTM, er en IM-klient som støtter mange protokoller og blandt annet "tabbed" vinduer (vet ikke helt hva jeg skal kalle det på norsk). Også har de en .rpm for Mandrake 9.2, så installasjonen burde gå veldig greit. Det andre tipset er Kmess... Det er en IM-klient som kun støtter MSN-protokollen, men du verden så stilig den så ut, og med de fleste funksjonene du har i den originale MSN-klienten.

I helga skal jeg prøve å innstallere både AYTTM og Kmess, så får vi se hvem jeg trives best med.