ProsjektLINUX

torsdag, desember 4

Linux reddet dagen min igår!

En kompis av meg kræsjet igår sin XP laptop fullstendig... og for å kjøre recovery console måtte vi ha administrator-passordet, hvilket han selvfølgelig hadde glemt...

Jeg fant da siden til Petter Nordahl-Hagen, hvor han har lagt ut sin Offline NTPassword & Registry Editor. Her kan du laste ned images til floppy eller CD. Jeg lastet ned ISO-fila for å brenne en bootbar CD og brant den. Så bootet vi opp laptop'en med denne CD'en. Den har en bitteliten Linux-versjon som booter maskinen rett inn i et tekstbasert menysystem. Der kan du endre passordet til alle registrerte brukere på maskinen og/eller redigere registry. Å endre passordet til administrator virket ikke, men å nullstille det virket bra!

Så bootet vi opp maskinen med XP CD'en for å gå i Recovery Console. Kommandoene Fixmbr og fixboot hjalp ingenting, og ikke fikk vi kjørt "repair-installation" heller. På dette tidspunktet ble min kamerat litt desperat og var redd alle dataene og mailene hans var borte (og dette var mildt sagt business-kritiske dokumenter).



Da dro jeg frem min Knoppix Linux CD og bootet opp maskinen i Knoppix. Der kunne vi gå inn på harddisken hans og se at filene hans lå der, han tok et lettelsens sukk... så fikk jeg opp nettverket, og overførte stort sett hele harddisken hans fra Knoppix over til en annen server. Jeg hadde aldri overført filer fra Linux og til en NT maskin før, så jeg måtte søke litt på nettet etter hjelp, brukte kanskje en halvtime på det, også var vi igang.

En time senere kunne han trygt formatere og reinstallere alt på maskinen sin og overføre dokumentene tilbake igjen.

Disse to CD'ene ligger nå fast i "verktøykassa mi" ihvertfall, og anbefales på det varmeste :-)