ProsjektLINUX

onsdag, desember 24

MandrakeMove vs Knoppix

I natt lastet jeg ned MandrakeMove Release Candidate for å se om det var noe bedre enn Knoppix.

Jeg har flere ganger i det siste fått bruk for Knoppix for å redde havarerte PC'er. Jeg har da funnet en bug i Knoppix 3.3 som gjør at jeg ikke får kopiert over filer til et windows-share, jeg må taste inn brukernavn/passord for hver fil og får hele tiden beskjed om at jeg ikke har skriverettigheter. Dette var ikke et problem på Knoppix 3.2. Heldigvis hadde jeg min gamle plate, så jeg bruker fortsatt Knoppix 3.2

Så nå har jeg lastet ned Mandrakemove RC fra Uninett og bootet opp min bærbare med den. Den oppdaget ikke mitt WLAN-kort, det gjorde Knoppix, men kun det innebygde trådede kortet mitt. En liten nedtur, dog ikke så viktig for den bruken jeg har tenkt på.

Så kom jeg til det jeg var mest spent på, i Knoppix klarer jeg å få kontakt med min USB-stick, men ikke skrive til den... det fungerer utmerket i MandrakeMove :-) MandrakeMove klarer også å kjøre full oppløsning på den bærbare (1400x1050), det klarer ikke Knoppix. Jeg synes også MandreMove har et bedre grensesnitt og en mer oversiktelig meny.

I romjula må jeg desverre jobbe, så da skal jeg teste hvor lett MandrakeMove kan koble seg til windows shares. Klarer den det like elegant som manualen sier (det er noe herk i Knoppix, blanding av GUI og kommand-linje), må konklusjonen bli at hvis Mandrake får inn bedre støtte for trådløse kort i den ferdige versjonen, mener jeg at de her har en vinner!

Og forresten, God Jul til alle som måtte lese dette :-)