ProsjektLINUX

torsdag, januar 8

Fedora Core 1 del II

Installasjonen av Fedora Core 1 gikk smertefritt på den gamle Dell Latitude CPi'en jeg hadde tilgjengelig. Installasjonen tok litt over en time, og jeg har kun installert Gnome denne gangen (kjører KDE på Mandrake hjemme). Må vel innrømme at Gnome er veldig behagelig å se på... tror kanskje jeg skal gi det en sjanse til hjemme.

Fedora kjente med en gang igjen nettverkskortet mitt, fikk IP og kom på nett. Jeg trengte heller ikke konfigurere noe for å koble meg opp mot NT4-serverne her på jobben. Når jeg kommer hjem idag (eller imorgen) skal jeg prøve å få maskinen til å virke på det trådløse nettverket mitt...

Jeg lastet ned Flash og Sun Java, men fikk det ikke til å virke i Mozilla. Lastet da ned Opera 7.50 Review 1. Installerte og fikk Java til å virke uten problemer. Flash sliter jeg litt med. Uten å gå for off-topic må jeg si at Opera 7.50 ser rimelig tøft ut, gleder meg til å si det ferdige resultatet! Jeg har skrevet en liten artikkel om det på Win-XP.no.

Nå har jeg ikke lekt lenge nok med Fedora, men om jeg nå skal dra en slutning på Fedora vs Mandrake, så er jeg veldig usikker. Det er endel ting jeg liker veldig godt i Fedora, og noen ting jeg savner fra Mandrake'en min... Jeg savnet veldig rpmdrake, da jeg skulle installere VNC i Fedora, den fantes på CD'ene, men jeg fant den nesten ikke, og jeg fikk bare feilmeldinger, så jeg måtte manuelt starte .rpm-fila. Fedora har til gjengjeld gjort det enklere for n00b's som meg å installere .bin-filer. Dobbeltklikk og jeg fikk spørsmål om den skulle startes i konsoll-vindu, og deretter startet installasjonskriptet rett opp i et konsollvindu. Med andre ord, fra en n00b's perspektiv er det hip-som-hap om du velger Fedora eller Mandrake. Expertene har sikkert flere synspunkter, men det kan vi ta en annen gang :-)