ProsjektLINUX

fredag, januar 2

Nytt år, ny harddisk :-)

Som julegave til meg selv kjøpe jeg meg en ny harddisk i romjula. Bestillte den fra MPX, en Seagate 80GB. Tanken var å lage en FAT32 partisjon hvor jeg kan dele filer mellom min XP-boot og Linux-boot (kjører Dual Boot nemlig). Jeg strevde litt for å få formatert FAT-partisjonen min. Et forsøk gjorde jeg ved å boote opp med XP CD'en. Det virket ikke, løsningen ble en DOS-kommando. Men problemet dukket opp da jeg restartet. XP CD'en hadde tydeligvis tatt knekken på LILO bootloaderen min, så maskinen bootet rett i XP uten å gi meg mulighet til å starte Linux.

Løsningen var ganske enkel. Jeg puttet i Mandrake CD1 og bootet opp, valgte Mandrake oppgradering, gikk igjennom installasjonen tre-fire punkter til jeg ble bedt om å putte i CD2. Da avbrøt jeg, og installasjonen gikk rett til bootloader-valgene, jeg satte opp LILO igjen og installasjonen var ferdig. Da jeg så restartet var LILO tilbake og jeg kunne boote i Linux igjen. Den nye harddisken ble så oppdaget av Harddrake under boot.