ProsjektLINUX

tirsdag, januar 27

USB2 minnestikke

Jeg har en Twinmos 256MB USB2 minnestikke som jeg ofte bruker til å ta med data og andre filer frem og tilbake på jobben. Denne minnestikken har jeg alltid med meg i lomma, den er jo utrolig praktisk :-)

Jeg tenkte det måtte være mulig å bruke i Linux også, siden disse stikkene er formatert i FAT. Vel, Linux er ikke like plug'n'play som Windows, å plugge inn med maskinen i gang gjorde ingenting... Så prøvde jeg å boote med stikken koblet til. Da ble den oppdaget og montert opp som /mnt/removable med snarvei på skrivebordet. Etter det, kan jeg plugge inn og ut når jeg vil, både lese og skrive til den fungerer utmerket!

Jeg har delt disken i to, en som er skrivebeskyttet med passord-program og en åpen partisjon. Linux oppdaget kun den åpne partisjonen, men det er jo egentlig greit nok, passordprogrammet ville jo ikke fungert uansett på linux...