ProsjektLINUX

fredag, mars 12

Mandrake 10 Communtiy Edition er tilgjengelig

Igår kveld fikk jeg mail fra MandrakeSoft som sa følgende:

ISO images of Mandrakelinux 10.0 Community are now publicly available on a number of FTP mirrors! http://www.mandrakelinux.com/en/ftp.php3

The 10.0 Community FTP tree is also available and will be regularly updated with bug fixes and security updates. This tree will evolve into Mandrakelinux 10.0 Official, which will be available in two months.

Mandrakeclub Standard Members are granted special access to a 3-CD version of Mandrakelinux 10.0 Community, as well as a 4th CD with additional open-source applications.


Så da lastet jeg ned Mandrake 10 Community Edition (nytt navn på Download Edition) fra Uninett. Jeg må innrømme at det blir mer og mer fristende å melde meg inn i Mandrake Club... $5 i måneden er ikke så mye med tanke på hva man får igjen. Tenke tenke... kanskje jeg skal ønske meg et medlemskap til bursdagen min i juni :-)

Jeg prøvde også å installere den i Microsoft Virtual PC 2004 for å se om Mandrake denne gangen støtter hardware'en min "out of the box". Sist gang tok det jo en uke før jeg klarte å få nettverkskortet opp og gå... vel, installasjonen gikk greit nok, så kom jeg til hardware... til min store glede ble nettverkskortet igjennkjent umiddelbart! Men lydkort og grafikk var det verre med... lydkort tenkte jeg at det fikser vi senere så jeg gikk videre og satte opp skjermkort, skjerm og oppløsning men da jeg kjørte en test feilet den. Tenkte ikke så mye mer over det og gikk videre (hey, jeg så jo skjermbildet så det burde ikke være så nøye!?). Installasjonen ble ferdig og jeg rebootet. Da den kom opp igjen ville ikke X tjeneren starte fordi den ikke fant "monitor"... Jeg tror jeg vet hva feilen er, jeg valgte at jeg hadde generic 1024x768 skjerm, men med 800x600 oppløsning for å lettere kjøre den virituelle maskinen i vindu. Så hardware-problemene tror jeg er mer knyttet til Microsoft Virtual PC enn min hardware. Skjerm og lyd har jo aldri vært problemet med Mandrake før.

Konklusjonen min er vel at når jeg snart skal installere Linux og Windows på nytt på min Shuttle, så burde dette gå veldig bra med Mandrake 10, men jeg tror jeg skal prøve å installere Mandrake 10 en gang til i Microsoft Virtual PC iløpet av helga ;-)