ProsjektLINUX

søndag, mai 9

Mandrake 10.0 Official endelig installert

Igårkveld startet jeg installasjon av Mandrake 10.0 Official via BOOT-CD'en jeg har nevnt tidligere. Jeg fant ut at jeg måtte velge statisk IP under installasjonen, DHCP virket ikke av en eller annen merkelig grunn. Etter det gikk det veldig bra. Jeg valgte å ta med ganske mye så selve installasjonen ble på 2,3GB. Med min 1.5Mb linje tok det nesten tre timer. Etter det var det å laste ned 97MB med oppdateringer før selve installasjonen var ferdig.

MandrakeSoft roter litt med betegnelsene nå synes jeg. Under installasjonen blir denne versjonen både benevnt som 10.0 Comunity og som 10.0 Download Edition...

Uansett forskjellen mellom denne og CE som jeg kjørte før er merkbar. OS'et er blitt utrolig kjapt og dønn stabilt. Når Mandrake er ferdig installert, har den også lagt til flere URPMI-medier, så installasjon av all software jeg savnet var kjempeenkelt.

Mandrake har også fått en automatisk oppdateringstjeneste alla Windows Update og Red Hat sin Up2Date, men denne krever at du abonnerer, det er 20% rabatt for Club-medlemmer... så jeg får vel vurdere seriøst om jeg skal melde meg inn Mandrake Club nå ;-)

Eneste problemet jeg har nå, er at jeg får en kryptisk feilmelding når jeg prøver å installere kernel-source, så jeg får da heller ikke installert Nvidia driveren.