ProsjektLINUX

onsdag, september 22

Bruke Rdesktop mot RDC/Terminal Server

Jeg jobber litt på kvelden med testing for en tidligere arbeidsgiver, og trenger i den forbindelsen tilgang på en Windows 2003 Terminal Server. Så jeg installerte Rdesktop via YUM på min Fedora-installasjon. Tenkte jeg skulle unngå å installere en GUI-front, så jeg fant oversikten over rdesktop kommandoen:

Bruk: rdesktop [options] server[:port]
-u: user name
-d: domain
-s: shell
-c: working directory
-p: password (- to prompt)
-n: client hostname
-k: keyboard layout on terminal server (us,sv,gr,etc.)
-g: desktop geometry (WxH)
-f: full-screen mode
-b: force bitmap updates
-e: disable encryption (French TS)
-m: do not send motion events
-C: use private colour map
-K: keep window manager key bindings
-T: window title
-D: hide window manager decorations

Når jeg for eks. skriver kommandoen rdesktop -u administrator -p - 192.168.1.1:1500, så kommer en passord-dialog opp. Veldig praktisk hvis du ikke vil sende passordet over eteren i ren tekst.