ProsjektLINUX

onsdag, september 8

Hvordan kopiere en kopibeskyttet CD

For litt over et år siden begikk jeg en kjempetabbe ved å kjøpe Bertine Zetlitz plate, Sweet Injections. Denne har kopibeskyttelsen CopyControl, eller brukssperre som mange kaller det. Jeg gav bort CD'en da den ikke ville la seg spille av på verken stereoanlegget mitt eller i bilstereoen min, og gav den bort til min mor (platebutikken var 50 mil unna, så bytte var uaktuelt). Så leste jeg for noen uker siden i Aftenposten om hvordan man skulle unngå sperren på PC'en og rippe. Så tenkte jeg at; "Hey, det der må bety at sperren ikke virker på Linux...".

Idag var jeg så borte og lånte CD'en, installerte et program kalt Grip, og satte igang. CD'en spiller fint på Linux helt uten å gjøre noe tullball, Linux overser sperren helt og spiller platen uten problemer. Grip brukte jeg så til å rippe hele CD'en i .ogg format som jeg igjen kan lage en god kopi av i K3b. Kvaliteten på kopiert CD er minimalt dårligere. Nå skal det også poengteres at CD'er med kopibeskyttelse i utgangspunktet har dårligere kvalitet enn CD'er uten.

Når dette er sagt, er dette den første og siste CD'en med kopibeskyttelse jeg noen gang kommer til å kjøpe. Kopibeskyttelse er platebransjens dummeste trekk. De skaper kun motstand og avmakt hos ærlige betalende kunder. Dette tror jeg kan være begynnelsen på CD'ens undergang som musikk-medium!