ProsjektLINUX

torsdag, oktober 28

SUSE 9.1 Pro installasjon del II

Nå er SUSE ganske så ferdig installert på Shuttle'n. Har hatt endel issues, men det meste har løst seg veldig greit.

Problemer løst:
  • Sambaserver - vanskelig å konfigurere, ente opp med å installere KSambaPlugin som jeg har brukt under Mandrake.
  • DVD avspilling - deaktivert fra SUSE, måtte laste ned en ny XINElib-ett-eller-annet RPM, avinstallere den originale og kjøre inn denne.
Problemer som ikke er løst:
  • Nvidia 3D - Også deaktivert fra SUSE. Har fulgt bruksanvisning om å installere via YOU, men når jeg tester 3D får jeg en feilmelding. Tør ikke aktivere 3D ennå.
  • Fast IP - Jeg vil kjøre maskinen på fast IP, men da mister jeg internet-aksess, enda jeg legger inn DNS.
  • SUSE gjenkjenner musen min, men jeg får ikke brukt frem-tilbake knappene på siden av musen slik jeg gjorde i Mandrake.
Ellers mangler jeg fortsatt noen gode kilder til YaST slik at jeg slipper å laste ned alt jeg vil ha inn som ikke følger med distro'en. YaST er ganske lekkert må jeg si, profesjonelt men veldig enkelt!

Ikveld blir det ikke noe jobbing med SUSE, men iløpet av fredagskveld håper jeg på å få gjort såpass mye tilpassing at jeg kan få ut et screenshot her.

Etter kun 1,5 dager med SUSE må jeg si jeg er veldig imponert. Det virker som en veldig solid og profesjonell distro, tror jeg kommer til å holde meg til SUSE en stund :-)

1 Kommentarer:

  • Nvidia 3D problemet var forholdsvis enkelt løst, byttet YOU speil og oppdaterte igjen.

    Har ikke forsket noe mer på det med IP'en. Etter å ha konfigurert Samba igjen, kan jeg nå komme inn fra Windowsmaskinene mine ved å skrive \\shuttle, og det er jo det greieste.

    Har også fått på plass noen YaST kilder. Trikset var å ikke skrive http:// eller ftp:// i stien til serveren...

    Så det eneste gjennstående problemet nå er egentlig å få de ekstra knappene på musa til å virke, samt å se om jeg får de ekstra knappene på Logitech-tastaturet til å virke. Jeg fikk dem til å virke på Mandrake, men brukte dem aldri, så det er ikke akkurat noen høyt prioritert oppgave.

    Av Blogger Gaute, @ 3/11/04 08:59  

Legg inn en kommentar

<< Hjem