ProsjektLINUX

fredag, februar 25

Sun Solaris 10

Sun har som de lenge har lovet, lagt ut siste versjon av deres operativsystem, Solaris, gratis tilgjengelig. Mange er skuffet over at Sun ikke har gått all-the-way og gjort Solaris til GPL. Men allikevel er det spennede at man nå kan laste ned og teste Solaris uten å måtte ha en SPARC server og/eller veldig god råd.

Jeg lastet ned DVD imaget, det er delt opp i 5 zip filer. Når den er lastet ned, må zip filene pakkes ut. Da sitter du med 5 ISO filer. Disse må så slåes sammen til èn ISO fil, det gjør du med en cat kommando som forklart i readme-filen som du også kan laste ned fra Sun.

Jeg lastet også ned den valgfrie ekstra CD'en. Så nå tenkte jeg at jeg skulle teste å installere dette i VMware... Spennende :-)

2 Kommentarer:

  • Har sittet foran en eldre Sparc en stund nå å testet Solaris 10... Skjønner igrunn ikke så mye, det meste er laget så tungvindt som mulig, om du skjønner :P Men, interessant, interessant.

    Av Anonymous Anonym, @ 26/2/05 06:41  

  • Begynte å legge inn Solaris i VMware på jobb-laptop'en min isted... men en full installasjon tok nesten 9GB, så da gikk jeg tom for diskplass. Får vente til uka, og legge den inn på ICYBOX'en jeg har på jobben.

    Installasjonen var forsåvidt grei nok, grafisk og forståelig, men USB stasjonene mine ville den ikke snakke med, påstod at de var unusable.

    Av Blogger Gaute, @ 26/2/05 10:25  

Legg inn en kommentar

<< Hjem