ProsjektLINUX

lørdag, september 3

Simple PHP Upload

Jeg satt igårkveld og lekte meg med Apache og fikk etterhvert satt opp Ubuntu serveren min som webserver ut mot omverden. Siden jeg ikke har fast IP, vil den sannsynligvis ha noe nedetid hver gang ISP'en min skifter IP'en min, men såvidt jeg har skjønt skjer dette nesten aldri med UPC som jeg bruker. Jeg får bare 50% av den linja jeg har bestilt, men det er en annen historie...

Uansett, jeg ønsket å ha et php skript som gjorde at jeg kunne laste opp større filer fra f.eks. jobben og hjem. Jeg fant dette som så fint ut. Endret skriptet fra 2MB til 200MB sperre og alt så bra ut... men jeg fikk pokker ikke lastet opp noe! Først fikk jeg en 755 feilmelding, fordi skriptet ikke klarte lage /files mappen. Så jeg lagde mappen. Så fikk jeg 777 feilmelding. Etter litt søking og feiling, fant jeg ut at jeg måtte kjøre kommandoen chmod og=rwx /home/gaute/www/files. Jeg tipper dette er fordi jeg har valgt å kjøre Apache fra /home/gaute/www istedet for /var/www !?